18e etappe - Reisverslag uit Les Orres, Frankrijk van Adriaan Provoost - WaarBenJij.nu 18e etappe - Reisverslag uit Les Orres, Frankrijk van Adriaan Provoost - WaarBenJij.nu

18e etappe

Blijf op de hoogte en volg Adriaan

22 Juli 2015 | Frankrijk, Les Orres

Vandaag met Ronald en Sander, de staatssecretaris waarover een artikel in de PZC stond, gefietst.
Omdat Ronald een veel betere weblog schrijver is dan ik, onderstaand zijn verslag van deze 18e etappe.
Ook vandaag was het weer vroeg op, 5.00 uur de wekker, 5.30ontbijt en 6.30 vertrek met de bus naar Gap, ongeveer een uurtje rijden. Tussendoor nog even de bagage en de fietsen inladen. De weerberichten waren ongeveer hetzelfde als gister, eerst mooi, daarna weer onweer. Ik had begrepen dat zelfs in Nederland werd gewaarschuwd voor noodweer in de alpen. Dus al onze regen en warme kleding ging mee in 1 van de volgbusjes.

Ik was al weer bezig geweest met het uitladen van de fietsen en toen ik mijn eigen fiets gereed had, waren er al een aantal mensen weg. Ik zag net Sander Dekker vertrekken en ging er achteraan, omdat we meestal wel ongeveer hetzelfde tempo rijden, we hebben de hele dag samen gereden. In de klim was ik iets sneller, in de afdaling hij. Er stond vandaag trouwens weer een artikel over hem in het AD.

We begonnen meteen met klimmen, we moesten eerst 5 cols van de 2e en 3e categorie over, waarbij we na iedere col wel wat afdaalde, maar uiteindelijk steeds hoger uitkwamen en na de Col de Morte (1368m) een mooie lange afdaling hadden. Bij vertrek was het helder en 22C maar al snel was de temperatuur weer boven de 30C. Met klimmen was het wel warm en dacht ik ik doe dat zweethemd weer uit, maar met dalen was ik toch blij dat ik hem aan had.

Na de afdaling van de Col de la morte stond na ongeveer 110 km de lunch. Het was weer bloedje warm en ik besloot alsnog mijn hemd uit te doen maar hield hem wel bij me. Er kwam wel wat bewolking ondertussen , maar het zag er niet bedreigend uit. Vanuit de lunch gingen we ongeveer 20 km over provinciale weg tot we uiteindelijk bij de voet van de Col de Glandon uitkwamen. Vooral het eerste stuk van deze is behoorlijk steil en de klim is totaal 21 km lang. Je bent dus al snel ongeveer 2 en half uur aan het klimmen om boven te komen.

Het eerste stuk was nog erg warm, maar ik voelde wel af en toe een frisse wind. Iets voor halverwege is een dorpje " Articol" waar weer zo'n fijn fontuintje was om even af te koelen en koud water in de bidons te doen. Daar heb ik ook mijn hemd maar weer aangedaan. Vervolgens klein stukje dalen, weer een steil stuk en na een dam te zijn gepassseerd vlakt het wat af en gaat het zelfs iets naar beneden. Ondertussen begon de lucht er dreigend uit te zien.

Ongeveer een km onder de top begon het te spetteren en al snel harder te regenen. Vlak onder de top is een restaurantje, even gescholen omdat het hard regenende en mijn regenspullen in het busje op de top lagen. Het busje was echter niet te vinden. Nadat de vriend van een andere deelnemer die daar met de auto was, was gaan kijken, bleek dat busje de eerste bocht na de top te staan. (Tja ik ga natuurlijk niet verder als ik dat niet weet, niet zo handig).

Uiteindelijk toen het iets minder hard regende (Sander was intussen ook boven), naar het busje gefietst en arm-, beenstukken, overschoenen en mijn zeilhandschoenen aangetrokken. Terwijl ik daar mee bezig was, kwam er een enorme hagelbui naar beneden, dus wij met drie man (adriaan was ook gearriveerd) achter in het busje gedoken die al vol stond met eten en drinken). De bui werd snel minder en wij weer op weg over een ondertussen natte afdaling. Het eerste stuk was steil maar later vlakte het al wat af en waren er al weer droge stukken asfalt, het was weer gestopt met regenen.

Toen volgde nog de Lacots de Montvernier, een niet steile beklimming, met heel veel kort op elkaar volgende haarspeldbochten, als je ervoor staat kijk je bijna tegen een rechte wand en kun je je moeilijk voorstellen dat er een weg loopt. De weg was al geblokkeerd door betonblokken, maar we konden er met de fiets langs. Ik hoorde dat 1 van de eersten heeft moeten praten als brugman om er langs te mogen, want toen stond er nog politie bij. Als je op interne googled kun je wel een mooie foto van de klim vinden.

Ondertussen het regenjack en de handschoenen maar weer uitgedaan, want ik kreeg het behoorlijk warm. Voor de afdaling het regenjack weer aan, want het begon weer te regenen. Uiteindelijk om ongeveer 18.00 uur binnen eerst nog wat bij de bus gegeten en daarna nog met een

groep in de pizzeria geweest, omdat het toch nog wel zou duren voordat iedereen binnen is. Het is nu 20.39 en we zitten in de bus richting hotel, er wordt geroepen dat we langs de chinees gaan, maar degenen die al gegeten hebben willen natuurlijk meteen naar het hotel.

Net als gister hebben ook vandaag een aantal mensen de finish niet gehaald, omdat zij in de klim al de volle laag hadden gekregen met de regen, er zijn er ook die liever niet op een natte weg dalen (Heeft mijn voorkeur ook niet). 188 km, 4160 hoogtemeters, gem 22.1

Al met al toch weer een geslaagde rit voor vandaag, ben benieuwd wat morgen weer brengt. Helaas moeten we wat afsnijden anders kunnen we de glandon niet meer op, morgen beklimmen we hem van de andere kant en komen we profs tegen, dus wordt hij vanaf bepaalde tijd afgesloten. Ook weer vroeg op dus. 5.15 ontbijt.

Nu 21.11, toch afgezet bij het hotel,degenen die nog niet gegeten hadden zijn Naar de Chinees. Wij kunnen wat eerder slapen, wat is de kamer weer warm.
Verzonden van mijn HTC

  • 23 Juli 2015 - 11:20

    Stichting MS Research:

    Beste Adriaan,
    Met grote bewondering heb ik je reisverslagen gelezen. Geweldig wat jij samen met je teamgenoten presteert!
    Nog een paar dagen volhouden en dan genieten van een welverdiende rust!!!
    Super goed.
    Hou je goed en hartelijke groeten,
    Namens alle collega's van
    Stichting MS Research
    Ineke Verhulst


  • 23 Juli 2015 - 19:14

    RoosRachel :

    Beste Adriaan,ik probeer iedere dag je blog te volgen, die regen lijkt met echt eng met die dunne bandjes.kun je de bagetten in Parijs al ruiken?
    Groetjes vanuit Israel
    Top dat je gewoon doorfietst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adriaan

Adriaan Provoost gaat op zaterdag 4 juli 2015 van start voor het fietsen van de Tour de France 2015. Samen met nog 30 anderen gaan we die dag aan ons grote avontuur beginnen! 3000-3500 km fietsen in 3 weken afhankelijk van de route die op 20 oktober door de Tourorganisatie bekend wordt gemaakt. Adriaan gaat dit doen om zo veel mogelijk geld te verzamelen t.b.v de Stichting MS Research . Mijn trainingsprogramma is reeds gestart en ik zal je via deze pagina op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Actief sinds 28 Sept. 2014
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 17729

Voorgaande reizen:

04 Juli 2015 - 25 Juli 2015

Tour de France 2015

Landen bezocht: